Çanakkale’den Gazze’ye Bağımsızlık Ruhu ve Vatan Sevgisi
DERS PLANI
Konu: Vatan Sevgisi, Çanakkale’den Gazze’ye Bağımsızlık Ruhu Süre: 40 dakika Sınıf Düzeyi: Ortaöğretim (9,10,11,12. Sınıflar) Değerler: Vatan sevgisi, bağımsızlık, adalet, diğerkâmlık, kardeşlik, özgürlük, empati
Genel Bakış:
Bu ders planı ortaöğretimin tüm sınıf kademelerinde 2024-2025 eğitim ve öğretim yılı başında ilk derste uygulanacak genel çerçeveyi içerecek şekilde hazırlanmıştır.
Öğrencilerin vatan sevgisi, bağımsızlık, adalet, diğerkâmlık, kardeşlik, özgürlük ve empati değerleriyle yoğrularak tarihi süreçte Türk ve Filistin halkları arasında Osmanlı Devleti’nin çatısı altında oluşan kardeşlik bağı ile Çanakkale Savaşı'nda omuz omuza verdiği mücadele ana hatlarıyla vurgulanır.
Türk Milletinin Millî Mücadele örneği üzerinden vatanına ve bağımsızlığına olan düşkünlüğü ile sömürgeci devletlere karşı gösterdiği mücadele üzerinde durulur. Filistin halkının verdiği insanlık onuru ve bağımsızlık mücadelesine değinilir.
Amaçlar:
1. Öğrencilere, vatan sevgisi, bağımsızlık, adalet, diğerkâmlık, kardeşlik, özgürlük, empati değerlerini tarihi örnekler üzerinden anlatmak.
2. Türk ve Filistin halklarının Çanakkale Savaşı’ndaki birlikteliği ve ortak mücadelesini vurgulamak.
3. Öğrencilerin, vatanseverlik ve bağımsızlığın önemini ve değerini anlamalarını sağlamak.
Yönerge:
1. Giriş (10 dakika)
Öğretmen,
“Asrın yaşamak hakkını vermez sana kimse;
Sen asrını üstünde izin varsa benimse;
Bayrakları bayrak yapan üstündeki kandır
Toprak, eğer uğrunda ölen varsa vatandır.” şiirini okuyarak giriş yapar.
2. "Vatan sevgisi nedir?" ve "Neden ülkemizi sevmemiz ve korumamız gerekir?" gibi sorularla devam eder.
3. Öğrencilerden gelen cevaplarla vatan sevgisi, bağımsızlık, adalet, diğerkâmlık, kardeşlik, özgürlük, empati gibi değerler üzerinden kısa bir sohbet yapılır.
2. Şiir Dinletisi ve Açıklama (10 dakika)
Mehmet Akif Ersoy'un "Çanakkale Şehitlerine" şiiri sınıfta okunur veya
aşağıdaki linkten dinlettirilir.
https://www.eba.gov.tr/video/izle/904367ea0189ad858490fb96bc0173db14ec547362004
Şiirdeki vatanseverliğe ve kahramanlığa vurgu yapılır.
Çanakkale Savaşı sırasında şehit olan Filistinli askerlerin Çanakkale Şehitliği’ndeki temsili mezar taşları gösterilir. 6 Şubat Depremi sonrasında Filistin’den gelen yardım haberlerine de atıf yapılarak vatan sevgisi, bağımsızlık, adalet, diğerkâmlık, kardeşlik, özgürlük ve empati değerleri üzerinde durulur.
3. Grup Çalışması: Duygusal Empati Aktivitesi (10 dakika)
Öğrencilerden Çanakkale'de savaşan bir askere ya da işgal altındaki Filistinli bir çocuğa mektup yazmaları sağlanır.
Mektuplar sınıfta paylaşılır, duygular ve değerler üzerinde konuşulur.
4. Kapanış ve Değerlendirme (10 dakika)
Öğretmen tarafından öğrencilerin duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine fırsat tanınır, yönlendirici sorular sorulur. Kısa bir değerlendirme yapılır.